donderdag 25 juni 2015

Review: Koken met gedroogd voedsel

Een paar weken geleden plofte er een pakje op de deurmat. Nieuwsgierig maakte ik het open. Ai! Het bleek het lang verwachte boek Koken met gedroogd voedsel door Claudia Kuyken te zijn! Vorig jaar schreef Claudia het Handboek Voedsel Drogen, waar ik een advertorial over schreef. Claudia had toen al aangekondigd dat er een vervolg op het handboek zou komen, met recepten met gedroogd voedsel. En voilà, daar is het dan! Alweer zo'n prachtig uitgevoerd boek, met heel veel foto's.

Nieuwsgierig begon ik het boek door te bladeren en hier en daar wat te lezen. Ik werd meteen geboeid. Wat een inspiratie!

Voedsel drogen is een bewaarmethode, die ik heel regelmatig gebruik. Ik heb daarvoor een prachtig apparaat, een voedseldroger (of dehydrator). Behalve in zo'n apparaat kun je ook voedsel laten drogen aan de lucht of in de oven. Prima voor als je het voedsel drogen eens wil uitproberen. Maar als je echt regelmatig aan de slag wilt met voedsel drogen, dan is zo'n apparaat de moeite waard. Het geeft namelijk een veel beter resultaat.

Voor wie een uitgebreid en zeer informatief verhaal wil lezen over voedsel drogen, waarom, met welk apparaat, en nog veel meer, verwijs ik graag naar de website van Diana's mooie moestuin. Duidelijker dan zij het heeft geschreven, kan ik het niet.

Ik ben zelf al jarenlang fan van voedsel drogen. En bij het doorbladeren van het nieuwe boek, kreeg ik meteen de kriebels om aan de slag te gaan :-).


Eén van de eerste dingen, waar mijn oog op viel, was: drogen van Andijvie. Daar had ik me nooit aan gewaagd. Ik vind gedroogde andijviebladeren er niet uitzien, eerlijk gezegd, en had ook geen idee, wat ik er mee zou kunnen doen. Maar nu viel het kwartje: gedroogde andijvie is perfect voor in groene smoothies!! Pff, dat ik daar zelf nooit aan gedacht heb! Wij zijn grote fans van groene smoothie. Maar in de winter, als er weinig groene bladgroenten zijn, is het best een prijzige geschiedenis. Je bent dan aangewezen op dure zakken spinazie, andijvie of snotterige kroppen dure kas-sla. En hoewel we groene smoothies dus heerlijk vinden en ook zijn doordrongen van de enorme vitamine-boost van zo'n smoothie, in de winter komt er gewoon veel minder vaak van, om er één te maken. Vanaf nu is dat anders :-). Nu in de zomertijd er volop voordelige aanvoer is van groene groenten, maakt mijn voedseldroger overuren. Kwestie van: bladgroenten (zoals andijvie) wassen, droog zwieren, in de voedseldroger leggen. Als de bladeren goed gedroogd zijn, zijn ze knisperig. Je kunt die droge, knisperige bladeren eenvoudig in je blender tot poeder malen. Op die manier neemt het nauwelijks ruimte in. Wil je in de winter een groene smoothie maken, dan blend je het fruit van je keuze en voegt er één of enkele lepels gedroogd andijvie/sla/spinazie-poeder aan toe. Goed om te weten is, dat, omdat voedsel in de voedseldroger op maximaal 68 graden wordt gedroogd, nagenoeg alle voedingswaarden behouden worden. Hoe gaaf is dat!

Ik was benieuwd, welke recepten er in het boek zouden staan met gedroogde tomaten. Tomaten zijn binnenkort ook weer volop en heel voordelig (en op z'n lekkerst!) te verkrijgen. Elke zomer maak ik heel veel tomatensaus in. Maar misschien is het ook wel handig om een voorraad gedroogde tomaten aan te leggen?
Ik kwam heel wat recepten met gedroogde tomaat tegen. Het is wel even zoeken, in het boek, want er is helaas geen trefwoordenregister opgenomen. Dat vind ik een klein minpuntje. Ik vond onder 'hapjes': tomatenspread en tomatentapenade. Onder 'sauzen': tomatensaus. Onder 'soepen': maar liefst vijf verschillende recepten met tomatensoep. Wow! Ik las wat recepten door en even dacht ik: wat omslachtig! Waarom zou je bijvoorbeeld voor tomatensoep eerst tomaten gaan drogen, die vervolgens wellen, er dan soep van maken? Je kunt toch net zo goed direct tomatensoep of -saus maken en die wecken (zoals ik dat altijd doe)? Totdat ik me realiseerde, dat gedroogd voedsel een totaal andere smaakbeleving geeft. Gedroogd voedsel heeft een heel intense smaak. En juist bij tomaten pakt dat bijzonder smakelijk uit! Voor mij een reden om toch ook eens op deze manier met tomaten aan de slag te gaan. Ik verheug me nú al op de soep van komende winter, van gedroogde tomaten, waarin ik de zomer 'gevangen' heb :-).

Er staan enorm veel recepten in het boek. Zoals ik al zei: een inspiratiebron!! Zó origineel allemaal! Om er enkele te noemen:

- Perenmilkshake met havermoutvlokken (gedroogde peer)
- Halloumi met courgette (gedroogde courgetteplakken)
- Citroenboter (met gedroogde citroenschijfjes)
- Uiensoep gegratineerd (met gedroogde uienringen)
- Spaghetti met broccoli en zalm (met gedroogde broccoli)
- Sinaasappelkwarktaart (met gedroogd sinaasappelpoeder)

Enzovoort, enzovoorts.

Je begrijpt het al: die voedseldroger van mij staat gebruiksklaar, onder handbereik. Telkens ben ik iets aan het uitproberen. Ik bruis van de ideeën. Zo heb ik vorige week aubergines gedroogd. Ik heb de aubergines in dunne plakjes gesneden, ze op de roosters van m'n voedseldroger uitgespreid, ze bestreken met een kwastje kruiden-olijfolie en ze daarna bestrooid met een heel klein beetje zout. Ik heb de schijven gedroogd tot een soort chips. Iets te scherp van smaak, naar mijn zin, door de kruidenolie. Maar toch: zó lekker! En uiteraard gezond. Dat kun je van een zak vette chips (met allerlei toevoegingen) uit de winkel niet zeggen.
Ik heb op het bovenste rooster bosuien in ringetjes gedroogd. In mijn voedseldroger (met horizontale luchtstroom) kan dat gewoon in één keer bij elkaar, zonder dat er luchtjes of smaakjes door elkaar gaan lopen. Handig!






Leuk om zo te ontdekken, dat bij zo'n lastige bewaar-groente als de aubergine, de droogmethode perfect werkt. De schijfjes aubergine kunnen zo uit het vuistje opgeknabbeld worden, maar zijn ook handig voor in een stoof- of ovenschotel.

Voor iedereen die aan de slag wil met het drogen van voedsel vind ik de boeken van Claudia zeer waardevol. Het boek 'Koken met gedroogd voedsel' is een heel leuke, nuttige, haast onmisbare aanvulling op haar 'Handboek Voedsel drogen'. Als je beide boeken aanschaft is dat een investering in jarenlang droog-plezier. Ik ben in elk geval nog láng niet 'uitgespeeld' :-).

Het boek is te koop in de boekwinkel, maar ook via de webshop van Weckenonline bij Claudia zelf, voor 21,95 euro. Het boek wordt gratis verzonden en vòòr 16.00 uur besteld = morgen in huis!

Van harte aanbevolen!