donderdag 29 september 2016

´Bak je eigen brood´

Het had wat voeten in aarde, voordat het zover was. Maar eindelijk is er weer de mogelijkheid om je in te schrijven voor de workshop ´Bak je eigen brood´.



Ik geef de workshops nu al weer zo´n vier jaar. En nog altijd doe ik het met veel plezier. Het is zó leuk, om ´s morgens de mensen nieuwsgierig en verwachtingsvol binnen te zien komen en een paar uur later vol plannen en inspiratie weer te zien vertrekken!

De workshops zijn eenvoudig van opzet, worden aan maximaal 10 deelnemers tegelijk gegeven, gewoon bij mij thuis. Ik heb dus alle tijd en aandacht voor ieders vragen en wensen op broodbakgebied. Zelf bak ik al vanaf 1999 ons dagelijks brood. En ik geef die kennis graag door. Hoe je van simpel meel/bloem, water, gist, zout en olie een allersmakelijkst brood kunt bakken. Nog lekkerder dan bij de bakker vandaan. Zonder overbodige rommel als broodverbeteraars en dergelijke. En dat ook nog eens voor een prikje!

Vaak willen mensen thuis direct aan de slag. En daarom zorgde ik er altijd voor, dat ik alle benodigdheden in huis had. Kwaliteitsproducten bij molen De Driekleur vandaan. Inmiddels zijn deze (en andere) producten het hele jaar door verkrijgbaar in Eenvoudiglevenshop. Hans heeft er in de achterliggende weken voor gezorgd, dat alle producten uit de shop een fijn plaatsje kregen in stellingen in de garage.


Eigenlijk hadden we het plan opgevat om van dit stukje garage onze slaapkamer te maken. Eind vorig jaar waren Leendert en Hans daarom er al mee begonnen om de muren te isoleren en te stucen. Door de ziekte van mijn ouders was dat allemaal stil gevallen. En inmiddels was de webshop de lucht in gegaan en breidde zich stiekem maand na maand verder uit.

De laatste tijd was het een heel gedoe om de bestellingen klaar te maken. Er stonden spullen in de garage, in de bijkeuken en in het kantoortje. De inpakmaterialen stonden vervolgens op de eerste verdieping en de computer met printer op de tweede verdieping. Het kostte zo veel tijd en moeite. Daarom was het mijn wens om alles op één plaats op te slaan. Het was zelfs zo, dat we overwogen om te gaan verhuizen!

We hebben twee bezichtigingen gedaan. Eerst keken we naar een fijn dijkhuis met een groot onderhuis. In dat onderhuis kon ik de shopspullen opslaan en ook workshops geven. Ik zag het al helemaal voor me. Het enige probleem was, dat er niet genoeg slaapruimte was. Daar moest wel wat voor verbouwd worden. We deden een bod, maar iemand anders ging daar 5000 euro overheen. Dat was het einde van de droom van het dijkhuis :-).

Daarna keken we naar een geweldig gave, oude boerderij. Ook weer aan de dijk. Hier was genoeg slaapruimte, ook al moesten daar wat wandjes voor geplaatst worden. Er was geen aparte ruimte voor de workshops, maar er was wel een enorme boerenkeuken, die daarvoor gebruikt kon worden. De opslagruimte voor de shopspullen kon in het koetshuis gerealiseerd worden. En last but not least was daar de 80 meter diepe tuin! Oooh, smullen! Maar de boerderij was uit 1875 en erg kruip-door-sluip-door met honderdduizend opstapjes en afstapjes en plaatsen waar je moest bukken om je hoofd niet te stoten. Heel leuk. Maar niet als je al rond de 50 bent. Dan kun je beter omkijken naar iets geriefelijkers.

Daarna bedacht ik de oplossing om onze beoogde slaapkamer om te toveren tot magazijn. En zo geschiedde. Wel met vertraging, omdat Hans Pfeiffer kreeg en wekenlang uitgeschakeld was. Maar blij dat ik nu ben!! Alle spullen liggen nu overzichtelijk, zo voor het (in)pakken!




Maar goed. Dat was dus de reden, dat het even duurde voordat de agenda voor de workshops ingepland was. Als goedmakertje heb ik extra veel workshops ingepland en zijn de groepen van 9 naar 10 personen gegaan. Hopelijk gaan er nu niet al te veel mensen teleurgesteld worden, omdat er geen plaats meer is. Tot en met december is er plaats voor maar liefst 110 deelnemers! Je kunt je inschrijven via de link in het kopje rechts bovenaan de blog.

Wie weet tot ziens op de workshop!