vrijdag 18 november 2016

Zelf wasmiddel maken

Voor doorgewinterde consuminderaars zal het zelf maken van wasmiddel geen geheimen hebben. Al zolang ik consuminder (en dat is toch al minstens 25 jaar) circuleert het overbekende ´recept´ van wasmiddel, gemaakt met Marseillezeep. Weliswaar wil er hier en daar nog wel een paar gram verschil zitten in het één of ander, maar de ´recepten´ ontlopen elkaar nauwelijks.

Voor wie hier niet mee bekend is, volgt hier het recept:

Rasp 80 gram Marseillezeep en neem 100 gram soda. Doe dit in een emmertje en giet er 5 liter heet water bij. Los de zeep en de soda door krachtig roeren op. Laat het mengsel een nachtje staan. Het mengsel is dan lobbig. Houd je van een geurtje? Roer en dan wat druppels etherische olie door.

Gebruik 1 wasbol vol van dit wasmiddel (= 175 ml) op een volle trommel wasgoed. Dit middel is niet geschikt voor de wolwas. Daarvoor moet je de soda eruit laten. Ook voor donker wasgoed gebruik ik liever het wasmiddel zonder soda, om de kleuren niet aan te tasten.

Juist ook vanwege deze toepassing heb ik al vanaf het moment dat ik begon met de Eenvoudiglevenshop Marseillezeep in het assortiment. En zoals je ziet: een kind kan de was doen ;-). Zelf wasmiddel maken is reuze gemakkelijk. Het raspen van de zeep is nog het meeste werk. En om die laatste hindernis uit de weg te ruimen, heb ik nu ook geraspte Marseillezeep in de shop.

Vanmorgen ben ik met die geraspte zeep aan de slag gegaan. Nu is zelf wasmiddel maken écht een lachertje. Het is in 5 minuten gebeurd :-).






Ik ben voor de grap ook eens aan het rekenen gegaan, hoeveel het wasmiddel kost en hoeveel het per wasbeurt kost. Reken maar mee:

80 gram geraspte zeep: 72 cent
100 gram soda: 7 cent.
Totaal 79 cent per 5 liter = 20 cent per liter.
Daar komen nog een paar centen bij voor als je de etherische olie toevoegt. Maar meer dan 25 cent zal het nooit worden.

Nodig voor 1 trommel wasgoed: 175 ml. Je haalt dus ongeveer 6 wasbeurten uit een liter wasmiddel. Per wasbeurt komt dat op iets meer dan 3 cent en als je een geurtje toevoegt 4 cent.

Ik heb vandaag alvast weer 4 trommels wasgoed gedraaid met m´n homemade wasmiddel :-).

Ik bewaar mijn wasmiddel in een emmer met deksel, waar ik standaard een grote soep-opscheplepel in heb staan. Daarmee schep ik het wasmiddel in mijn wasbol, die ik bovenop het wasgoed leg. Je kunt ook een lege wasmiddelflacon gebruiken, maar het homemade wasmiddel is raar glibberig en giet niet zo makkelijk. Daarom schep ik liever. Ik heb ook weleens gehoord van iemand die had twee van die prachtige limonadetaps à 5 liter op een plank staan. Je weet wel, met zo´n kraantje onderaan. Eén tap mét soda, één tap zónder soda. Dat lijkt me erg chique staan!

*Vlekken behandel ik vòòr met ossengalzeep.
*Voor wie liever wasmiddel maakt van zeep zonder palmolie, die kan hetzelfde recept gebruiken met Aleppozeep.
(beide ook in de shop verkrijgbaar)

Met Marseillezeep kun je ook heel eenvoudig allesreiniger maken. Daarover schrijf ik binnenkort.

Behalve wasmiddel maken en wassen in de machine doen en wassen ophangen en wassen afhalen en wassen strijken, had ik vandaag nog meer te doen.

Eerst heb ik tijd vrij gemaakt voor iets leuks: ik ben samen met Maaike naar de Kringloop in Dordrecht geweest. Wat was dát lang geleden! Ik had echter aardig wat spullen staan om in te leveren en Maaike hoefde pas vanmiddag om 15.00 aan het werk. Een mooi excuus om er even samen tussenuit de gaan. We hebben ouderwets lopen snuffelen. Heel weinig gekocht (slechts 4 items!) en gezellig een bakkie koffie gedronken in de koffiecorner. En nee, deze keer géén appeltaart erbij :-).

Vanmiddag ben ik anderhalf uur aan het shoppen geweest voor mijn vriendin Ellen in Zwitserland. Ze bestelde bij mij haar jaarlijkse sint/heimwee pakket. Dus mocht ik fijn inslaan. Pepernoten en kruidnoten enzo :-).

Tussendoor maakte ik bestellingen klaar voor de shop en redderde m´n huishouding. En na afloop van het shoppen kookte ik een ouderwets prakkie: kruimige aardappels, spercieboontjes, appelmoes en gehaktballen. En iedereen smulde. Gezellig is dat!

En dan is het ineens vrijdagavond. Kaarsjes aan. Speculaasjes bij de koffie. Bakje chips voor de kids. Hè, heerlijk!!