woensdag 22 maart 2017

In de wortels!

Ik was niet in de bonen. Ik was in de wortels!

Een paar weken geleden nam ik van de groentenboer op de markt een groot net winterpeen mee. Ik kreeg hem voor een habbekrats. Twee, hooguit drie euro. Dat had een reden. De wortels waren nat geworden en toen ik het net in de auto legde, zag ik wortels met rotte plekken.
Eigenlijk moet je zo´n zak wortels dan natuurlijk meteen nakijken. De rotte exemplaren wegdoen en de rest keurig, koel en droog bewaren. Maar op de één of andere manier was dat niet gebeurd. Ik had het net thuis wel meteen uit de auto gehaald. Want rotte wortels wil je niet in je auto! Ik legde het net buiten, onder het schuurafdakje,  en...vergat het min of meer.

Gisterenochtend plande ik een keukenmorgen en ik besloot eens te kijken wat er nog van de winterpeen over was. Op het eerste gezicht zag het er wat treurig uit.




Maar ik weet: je moet niet op de buitenkant af gaan. Vaak zitten onder de lelijkste schillen de lekkerste vruchten. En met de lelijke wortels viel het heuswaar nog alleszins mee.

Na een half uurtje lelijke plekken wegsnijden en schillen, hield ik een teiltje met vier kilo prima wortels over.


Wat ging ik daarmee doen?

Als eerste besloot ik dat er ´s avonds hutspot op het menu zou komen. Het mag dan inmiddels lente zijn, het is nog koud genoeg en zo´n winters prakkie gaat er nog best in. Ik sneed vast 1 kilo wortels in stukjes.



Verder leek me een wortelsoepie voor de lunch wel lekker. Ik zocht een recept op met ingrediënten die ik in huis had. Het werd de romige wortelsoep van AH. Hiervoor sneed ik een kilo wortels in plakjes.



Nou, vooruit, zoetzuur is ook altijd heel lekker. Ik zocht een recept voor wortels op zoetzuur en vond er één, die me wel aanstond: Zoetzuur van worteltjes van Diana´s mooie moestuin. Hiervoor ging een kilo wortels over de rasp.



Van de laatste kilo besloot ik wortel-appelsap te maken in de juicer. Zo gezegd, zo gedaan. 


Maar als je wortels door de juicer doet, blijft er heel veel pulp over. Zonde om weg te gooien toch? Daar ging ik nog fijn een cake mee bakken.


Wat zag alles er lekker vrolijk uit in mijn keuken! Oranje boven in het kwadraat :-)).

Nu alles klaarstond, hoefde ik alleen mijn plannetjes nog maar af te maken. Dus aten we die avond hutspot. Ik vond nog een pakje bieflappen in de vriezer. Dat heb ik ook meteen maar opgemaakt. Het was gewoon weer smullen ;-).


Het wortelsoepje maken was een makkie. Alleen heb ik het dubbele aan vloeistof gebruikt. Zoals het in het recept stond, werd het een ´droge´, korrelige soep. Maar met een dubbele hoeveelheid water en kokosmelk werd de soep dik en glad en romig. We smulden ervan bij de lunch. Kwamen meteen de oude boterhammen op. Want gedoopt in de soep mag een boterham best een beetje oud zijn.


Er bleef nog een portie over. Dat heeft Willem vandaag mee naar zijn werk genomen als lunch. 

De cake hield ik heel eenvoudig en naturel. Met kruiden zoals kaneel, speculaaskruiden, kardemom, of nootmuskaat e.d. kun je het wat spannender maken:

200 gram pulp
100 gram meel
70 gram bloem
125 gr suiker
100 gram zonnebloemolie
2 grote eieren
1 el bakpoeder
snuf zout
50 gram gehakte hazelnoten

Verwarm de oven voor op 175 graden. Kluts de eieren met de olie door elkaar. Roer de rest van de ingrediënten door elkaar. Bekleed een cakeblik met bakpapier (of vet het secuur in). Roer de natte en de droge ingrediënten goed door elkaar en giet ze in het blik. Bakken: 45 minuten. 
De cake was mjammie. Gelukkig heb ik nog pulp over. Kan ik er nóg één (of twee...) bakken.



Als laatste was daar het zoetzuur. Daarvoor moest de rasp eerst 24 uur in zout staan. Daar was ik gisteren dus snel klaar mee en vandaag werd het afgemaakt. Het zoetzuur is heerlijk! Nu al! Terwijl de smaken eigenlijk eerst een paar weekjes in moeten trekken. Alleen vind ik de worteltjes er zo jammerlijk uitzien, nu alles bruin is. Er staat namelijk donkerbruine basterdsuiker in het recept aangegeven. Een volgende keer doe ik het met gele of witte suiker. Dat zal vast ook lekker zijn en dan houd je tenminste een mooi kleurtje.


Afijn. De zak wortels is uiteindelijk dus goed terecht gekomen. Het konijn vond de wortels trouwens ook best te nassen. Maar van een appel geniet het beestje ook!



Wat deden we nog meer. Wassen, strijken en pakjes voor de shop maken natuurlijk. Maar ook minder alledaagse dingen:

Henk z´n bril was, na bijna tweeëneenhalf jaar,  te klein geworden. En omdat onze huisleverancier, Roukens Oogzorg, binnenkort gaat verhuizen en nu korting geeft op monturen, hadden we een nieuwe bril uitgekozen. Gisterenmiddag gingen we hem ophalen. En als dan ook de kapper nog langskomt, dan loopt daar zomaar een trots jongetje met een blij hoofd rond :-).



Willem is ook weer gekortwiekt :-).


En tenslotte mocht ik me ´s avonds nuttig maken op de schoonmaakavond op school. Eerst deed ik met twee andere vrouwen het kopieerhok. Daarna met twee andere vrouwen een boekenkast. Heerlijk als alles weer lekker schoon, fris en netjes is!


En zo zijn de dagen goed gevuld, ook al ben ik zo´n vrouw, die thuisZIT :-).