dinsdag 11 april 2017

Werk in uitvoering!

Vandaag ging ik vrolijk verder, waar ik gisteren gebleven was. Wat is het fijn om zomaar een hele dag geen afspraken te hebben en je ding te kunnen doen! Ik genoot ervan. Als bonus hoefden we vanavond niet weg naar de rapportbespreking. De juf had vanavond namelijk maar één gesprek: met ons. En in het rooster had zij gezien, dat wij vanavond ook maar één gesprek hadden: met haar. En dus belde ze vanmiddag op, of we het misschien telefonisch wilden doen. Dan hoefden we niet naar school te komen. Heel goed plan! Vanavond heb ik op mijn gemakje minstens een kwartier met de juf kunnen praten, zonder dat we de deur uithoefden en zonder dat ik me opgejaagd voelde door de bel, die na 10 minuten een eind maakt aan zo´n rapportbespreking. Lekker relaxed en heel efficiënt!!

Wat deed ik vandaag?

Mijn gewone wastax: 3 wassen. Maar vooruit. Vanwege het lekkere weer en de extra hoeveelheid was (extra beddengoed) slingerde ik nog een extra was aan. Alles is heerlijk schoon en droog gekomen. Eigenlijk had ik vanavond ook een extra strijkbeurtje willen inlassen. Maar daar is niet meer van gekomen. Ik was de hele avond druk met ´juf´-zijn. Maria d´r Engels overhoord. Jan z´n aardrijkskunde. Henk aan z´n Namen en Feiten (godsdienstles) gezet. Het was 10 uur voordat ik er erg in had en toen had ik toch echt geen zin meer in strijken. Dat komt morgen wel, bij leven en welzijn.

Ik maakte een voorraadje Lamme Teun (advokaat) en droogde een paar kilo appels (in mijn droogoven) voor de webshop, maakte bestellingen klaar en ruimde m´n winkeltje maar weer eens op.

M´n bijkeuken was de laatste tijd veranderd in een opslagplaats voor van alles en nog wat. Ik ruimde alles keurig op en nu kan je er weer gewóón lopen, in plaats van steltlopen.

Ik bakte Moermanbrood voor m´n nichtje en gewoon brood voor onszelf. Ruimde de benedenverdieping glad. Ging naar het postkantoor en schoot even bij Albert Heijn naar binnen voor komkommers (2 voor 1 euro) en yoghurt. Ik wilde namelijk tzaziki maken. Bij het yoghurtschap heb ik even staan kijken en vergelijken. De Campina yoghurt is in de bonus: 2 pakken voor 1 euro. Ik wilde graag volle yoghurt. De volle yoghurt van het Albert Heijn-huismerk kost 1,02. Weliswaar 2 cent duurder, maar dan hoef je niet persé twee pakken te nemen. Ik bukte nog wat verder. Je weet: op de onderste planken in de supermarkt, vind je de goedkoopste varianten. Ook bij de yoghurt. Op de onderste plank stond Zaanse Hoeve-yoghurt. En die was slechts 0,65 euro. De keuze was snel gemaakt :-).

Ik kookte het avondeten: kip, gefrituurde aardappelschijfjes, doperwten, tzaziki, schijfjes komkommer, pindasaus. Mmm. Lekker hoor. Wij eten maar matig vlees (zelf eet ik het heel zelden). Zo gebruikte ik nu 4 kippenpoten voor 8 personen. Ik sneed ze doormidden, zodat we 4 drumsticks en 4 karbonades hadden. De aardappelschijfjes maakte ik zelf. Ik heb een voorraadje aardappels die nodig op moet, omdat ze beginnen te schieten. Dus: aardappels schillen, in schijfjes snijden, schijfjes kort koken, 5 minuten frituren. Lekker hoor. De tsaziki maakte ik natuurlijk ook zelf en de pindasaus was nog een restje van zaterdag (en door Willem gemaakt).
De doperwten waren trouwens gewoon uit een pot. Eigenlijk vind ik diepvries doperwten lekkerder. Maar die had ik niet meer. Het allerlekkerst zijn natuurlijk verse doperwten. Die had ik vorige week. Een restje van de groentenboer. Het is natuurlijk een monikenwerk, die peulen doppen. Maar dan héb je ook wat! Mmmm, zó lekker, zó sweet!




De maaltijden zijn hier best belangrijk. Ik besteed daar serieus aandacht aan en vind het echt fijn als er lekker gesmuld wordt. Tussen de maaltijden door wordt hier nauwelijks gesnoept en houden we het eenvoudig. Wie dorst heeft pakt thee, of aanmaaklimonade, of water. Water staat, nu het weer warmer wordt, in kannen in de koelkast en daar voeg ik vaak iets aan toe: munt, citroen, of thee. Als je thee aan koud water toevoegt en het een paar uur laat staan heb je Cold Brew Tea en ben je gewoon super hip :-).



Maar al met al was er vandaag nog géén vuilniszak rommel, die de deur uit kon. En dat was wél mijn doel. Dus heb ik vanavond samen met Hans nog eens twee planken van z´n kast uitgezocht. En voilà, mijn tweede zak deze week :-).



Goed bezig! De zak van gisteren heb ik vanmiddag in de kledingcontainer gedaan. En het lege glas ging de glasbak in. Hoe fijn! Ik ben benieuwd hoe het morgen marcheert!