donderdag 13 juli 2017

Zomervakantie 2017, dag 4; de bbq!

We hadden een beetje een kort nachtje, vannacht. Willem was gisterenavond namelijk nog laat gaan wandelen en kwam pas om half 1 thuis. Ik blijf dan eigenlijk altijd wakker, want ik vind het maar niets, dat hij zo laat nog door de eenzame polder loopt. Ik zette daarom vanmorgen maar een lekker bakkie espresso voor bij het havermout-ontbijtje. Daar word je goed wakker van. Ik heb zo´n klein espressomakertje voor precies twee kopjes. Je doet water in het reservoirtje en koffie in het zeefje wat daarboven hangt. Dan zet je het kannetje op een gaspitje en zodra het water kookt komt het via een buisje omhoog en krijg je heerlijk sterke espresso. Goedemorgen!


Het was vandaag wasdag. Gisteren, met al die regen, had ik niet gewassen. Er lag dus weer genoeg. Mijn emmer zelfgemaakt wasmiddel was bijna leeg en dus maakte ik even een nieuwe voorraad. Ik heb voor de grap eens even de tijd opgenomen. Volgens Willem is ´even´ mijn stopwoord. Maar heus: zelf wasmiddel maken duurt écht maar ´even´.

Kijk maar mee. Je neemt een zak soda en je neemt zeep. Ik gebruik geraspte marseillezeep (uit m´n shop), zodat ik zelfs niet hoeft te raspen!


Ik zet de emmer op mijn weegschaal en weeg er 100 gram soda en 80 gram zeep in af. Daarna zet ik de weegschaal op nul en draai de kraan boven de emmer. Er gaat nu 5 liter (= 5 kilo) warm water bij.


Dan zet ik mijn kookwekker en klop het zeepmengsel gedurende twee minuten krachtig met een garde.


En klaar is je wasmiddel! Hoeveel tijd kostte dit? Inclusief foto´s maken: 5 minuten en 12 seconden!



Het wasmiddel moet een paar uur staan en wordt dan dik. Klaar voor gebruik. Kosten? Soda 69 cent per kilo (Kruidvat) = 7 cent voor 100 gram. Geraspte Marseillezeep 4,50 per 500 gram = 72 cent voor 80 gram. Totaal dus 79 cent voor 5 liter wasmiddel. Bij 200 ml per wasbeurt komt het op iets meer dan 3 cent per wasbeurt. Bij de witte was doe ik er meestal nog een extra handje soda bij in de trommel. En ´s winters, als de was binnen moet drogen, doe ik er wat druppels lavendelolie bij voor een lekker geurtje. Zodra de was buiten aan de lijn droogt, hoeft er voor mij geen geurtje bij. Niets frisser dan buitenlucht, toch? Vette kragen en manchetten van overhemden wil ik nog weleens met een beetje ossegalzeep voorbewerken (even inborstelen). En vlekken behandel ik ook vòòr met ossegalzeep. Schone was voor een prikkie! Lekker milieuvriendelijk. Geen agressieve zooi in kleding en riool. Geen allesbedwelmende wasgeur. Nauwelijks afval. Ik ben fan! 

Over was gesproken: ik had nog teilen vol schone was, die in de kasten moest. Ik legde voor iedereen een stapeltje klaar op de overloop (het centrale punt op de slaapetage) en daarna was alle was snel in de kasten verdwenen. De overloop is weer heerlijk leeg!


Ik voelde me vandaag weer helemaal de oude. Zó fijn! De plannetjes borrelden en bruisten weer door mijn hoofd. Toen Willem mij vanmorgen vroeg wat mijn plannen voor deze dag waren, begon ik mijn lijstje af te ratelen. Ik was nog niet halverwege, of Willem zei: ¨Stop, ho maar! Ik hoor het al: je bent weer veel te veel van plan.¨ Ja, dat wist ik ook wel, hoor. Maar dat gaat dus altijd zo bij mij :-)). Ik voelde me gewoon weer helemaal beter!

Inderdaad is mijn lijstje van vandaag niet klaar. Maar er is toch lekker wat gedaan! Maria heeft weer heel lief een poosje in de garage gewerkt. Zelf ben ik boven aan het opruimen gegaan. De buit: een propvolle vuilniszak met kleding, die weg kon! Heerlijk hoor! Maria verzamelde nog weer wat glas voor de glasbak. En er staat ook weer wat kringloopspul in mijn auto. Wat is dat super fijn!

Er waren veel bestellingen in de shop. Ik moest er ook het één en ander voor inpakken. Dat heb ik vanmiddag gedaan. En ook meteen mijn droogoventje weer volgestopt met appelringen.

Ik had een leuk idee: laten we gaan bbq-en! Het was zulk heerlijk weer. De jongens begroetten het idee met gejuich. Henk ging gezellig mee om wat inkopen te doen. De gasfles was leeg en moest omgeruild worden voor een volle. Ik had een gezellig praatje met de meneer van de sigarenwinkel, waar je gasflessen kunt omruilen. Hij vroeg, of het voor op de camping was. ¨Nee hoor, gewoon voor in de achtertuin. Ik blijf deze zomer heerlijk thuis.¨ Hij was het er roerend mee eens, dat het in onze omgeving prachtig is! Ik vertelde hem, dat Willem graag wandelt en de prachtigste foto´s stuurt van al die mooie plekjes in Nederland en van onze eigen polder. ¨Ja,¨ zei ik, ¨zelf kan ik niet lopen, want ik heb bekkenproblemen.¨ ¨O ja,¨ begreep hij, ¨van de bevallingen zeker¨. ¨Ja, ik heb dan ook best veel kinderen.¨ ¨Hoeveel dan, als ik vragen mag?¨ ¨We hebben er tien.¨ ¨Wat bent u dan een rijke vrouw!¨ ¨Jazeker! En nu ga ik heerlijk genieten in mijn achtertuin.¨ ¨Fijne avond!¨ ¨Tot ziens¨. Kijk, van zulke gesprekjes knapt een mens op. Van die zomaar toevallige ontmoetingen. Ik hou daarvan. Ben een mensenmens.

Genieten deden we, hoor! Mmm. Wat was het allemaal lekker. Gebakken aardappeltjes, sparerib, worstjes, tonijnsalade, stokbrood met kruidenboter. En zo ontspannen in de buitenlucht maakt het feestje compleet. 





Vanavond reden Willem en ik na de koffie naar de molen om mijn meelbestelling op te halen. Bij thuiskomst viel de avond. Moet je kijken hoe mooi! Zomaar vanaf ons dakterras. Wat zou ik weg gaan?