maandag 26 februari 2018

Over pap, soep en hete thee enzo

Met nog een venijnig koud staartje winter deze week, komen er vooral verwarmende gerechten en warme dranken uit mijn keuken. Pap, soep en hete thee, zeg maar. Heerlijk hoor!

De schoolgaande kinderen hebben deze week vakantie. De werkenden moesten vanmorgen al vroeg de kou in. Vooral voor Hans, die buiten werkt, is het wel een beetje afzien. Hoewel het zonnetje een hoop goed maakt! Wat zijn deze dagen, naast koud, toch vooral heerlijk licht!

Willem moest ook gewoon naar zijn werk. Hij heeft alleen vrijdag een vrije dag genomen, om samen met Jan weer een stuk Pieterpad te gaan lopen. Dat plan staat echter op losse schroeven, want als er geschaatst kan worden, gaat Jan liever schaatsen. Wel, dat Pieterpad zal niet weglopen. We passen het programma dan gewoon een beetje aan. Lopen doet Willem toch wel. Want hoewel het vanmorgen om zes uur best koud was met min zes graden en wat wind, ging hij gewoontegetrouw toch zijn maandagochtendwandeling maken. Een kilometer of 5 wandelen in de stilte van het molengebied. Er waren alleen wat fotografen op de been, die hun indrukwekkende camera´s in stelling brachten om de zonsopkomst te fotograferen.

Willem kwam opgefrist thuis en pelde laagje voor laagje af: dik, winddicht jack, muts, sjaal, handschoenen. Kruip maar lekker bij de kachel, manlief, ons ontbijtje staat klaar. Lekker verwarmende havermoutpap met rozijnen, banaan, kaneel, honing en een krul roomboter. Mmmm.



Langzaamaan ontwaakte Huize Luijkensteijn. In vakantietempo, zeg maar. Maar huisvrouwenprogramma´s draaien gewoon door. Vakantie of niet. Alleen heb ik in de vakantie wel een alternatief ritme. En dat voelt best lekker. Toen ik de boel aan kant had en de wasmachine draaide, besloot ik lekker in de keuken aan de slag te gaan. Soep koken. Willem had vandaag een pot soep mee naar zijn werk, in plaats van de normale salade. Ook soep is typisch zoiets heerlijk verwarmends. Ik heb er hier bij, die soep zo lekker vinden, dat ze het gerust als ontbijt eten :-).

Ik had nog een flinke portie kastanjechampignons in de auto liggen. Bevroren uiteraard :-), vanwege de vorst. Maar dat geeft niet. Bevroren champignons kun je prima verwerken. Ik maakte maar liefst 7 liter soep. Een pan voor de komende en gaande man met trek. En een paar potten voor de voorraad.




Eigenlijk zou ik nog wel een pan erwtensoep willen maken. Maar ik vind dat altijd een beste klus. En laatst had ik er vette pech mee. Ik had een grote pan (minstens 8 liter!) soep gekookt. En oh, wat was hij lekker. Ik zette de pan buiten neer, om af te laten koelen. ´s Avonds hees ik die zware pan naar binnen, om op te warmen. Wat denk je? Het schuim stond erop. Compleet bedorven. Ik had de grote hoeveelheid in kleinere pannen moeten doen, zodat de soep sneller afgekoeld was. Zo is een mens nooit te oud om te leren. Zoiets gebeurt me niet meer. Maar goed. Nu dan maar champignonsoep. Is ook lekker. En ik zag ook nog een stuk of wat bevroren paprika´s in mijn auto liggen. Dus paprikasoep is wellicht ook nog een plannetje.

We drinken hier verder lekkere warme dranken. Heel veel thee. Gewone thee, gemberthee, sterrenmunt, mmmm. Af en toe maak ik anijsmelk (van steranijs, niet van die mierzoete, dure staafjes poeder). Anijsmelk geldt hier als een traktatie. Echt iets ook voor deze week dus, want een vakantie leuk ik graag een beetje op met zulke eenvoudige, maar gewaardeerde traktaties.

Ik heb niet veel plannen voor deze week. Ondanks de vakantie staat mijn agenda best vol. Sowieso drie ziekenhuisbezoekjes met Maria. Daar gaat al veel tijd in zitten. Verder staat er  een verjaardagsvisite op en een visite bij mijn oom en tante, die hun 50-jarig huwelijk herdenken. Ook komt er bezoek van school voor Maria en is er de maandelijkse bijeenkomst van de spingroep. Genoeg te doen dus!